Duminica a VI-a din Timpul Pascal

   
Sensurile Scripturii în Evangheliile duminicale:

Littera gesta docet:

litera ne învață faptele;

Quid credas allegoria:
alegoria, ce trebuie să credem;

Moralis quid agas:
morala, ce trebuie să facem;

Quo tendas anagogia:
anagogia ne arată scopul.
 
   
Litera:  
(Ioan 14,15-21): Isus spune: "Dacă mă iubiți, veți păzi poruncile mele și eu îl voi ruga pe Tatăl iar el vă va da un alt Mângâietor ca să fie cu voi pentru totdeauna, Duhul adevărului, pe care lumea nu-l poate primi pentru că nu-l vede și nici nu-l cunoaște. Dar voi îl cunoașteți pentru că rămâne la voi și va fi în voi. Nu vă voi lăsa orfani. Voi veni la voi. Încă puțin și lumea nu mă va mai vedea. Voi, însă, mă veți vedea; pentru că eu trăiesc, veți trăi și voi. În ziua aceea veți cunoaște că eu sunt în Tatăl meu, iar voi în mine și eu în voi. Cine are poruncile mele și le păzește, acela mă iubește, iar cine mă iubește va fi iubit de Tatăl meu și eu îl voi iubi și mă voi revela lui."  
   
Alegoria:  
Se pare că descoperim numai două alegorii în cuvintele lui Isus: a) a fi unul în celălalt, care nu poate avea un sens obișnuit, ci un ul superior și spiritual; b) expresia "o zi", care în realitate corespunde veșniciei, unde nu sunt zile și nici timp. Restul trebuie luat ad literam.  
   
Morala:  
Să facem câteva observații pentru viața noastră spirituală:
a) prima expresie spusă de Isus conține un verb la timpul prezent (agapàte=iubiți) și unul la timpul viitor (trèsete=veți păzi). În locul viitorului ne-am fi așteptat la impereativul "păziți!". Este clar că Isus nu a intenționat să spună: demonstrați că mă iubiți, păzind poruncile mele, ci faptul că noi vom fi capabili de a păzi poruncile numai dacă îl iubim. Așadar, iubirea este cea care ne face capabili!
b) Mângâietorul este consolatorul, adică Duhul Sfânt. Acest Duh este trimis de Tatăl, prin mijlocirea lui Isus, numai acelora care îl iubesc, pentru ca să rămână ca "Duh al adevărului" pentru cei care iubesc. Cei care îl iubesc pe Dumnezeu nu fac parte din așa-numita "lume", care este complexul oamenilor care nu îl iubesc pe Dumnezeu și nu păzesc poruncile lui. "Lumea" nu îl poate primi pe Duhul adevărului deoarece trăiește în falsitatea și în minciuna teoretică și practică.
c) Isus, trimițându-ne "un alt" mângâietor, așa cum este el, nu ne lasă singuri până în momentul în care se va manifesta din nou față de noi.
d) "Lumea", adică oamenii ne-evanghelici, care l-au văzut pe Isus pe pământ, nu îl vor mai vedea niciodată. Fii evangheliei îl vor revedea, pentru că nu vor muri, în sensul că așa-zisa moarte va fi începutul adevăratei vieți cu Isus și cu Tatăl, pentru că "eu trăiesc și voi veți trăi" - a spus Isus - și pentru că El, care este adevărata Viață, va fi în ei și ei în El, în acelați fel în care El este în Tatăl și Tatăl este în El.
e) Concluzia discursului lui Isus reia tema iubirii: "Cine are poruncile mele și le păzește, acela mă iubește", și va fi iubit din nou de Isus și de Tatăl ceresc.
   
Anagogia:  
"Lumea" nu va fi înălțată la cunoașterea Adevărului pe pământ, nu va avea apărători, nu va contempla gloria lui Dumnezeu. Cei aleși, da. Aceștia se bucură de privilegiul de a fi iubiți de Dumnezeu și de privilegiul de a se bucura de manifestarea Fiului și a gloriei sale, deoarece Isus a zis: "Tată, vreau ca cei pe care mi i-ai dat să fie și ei cu mine acolo unde sunt eu, ca să contemple gloria mea" (In 17,24).  
   
Fr. Fiorenzo Mastroianni, O.F.M. Cap.   
 
***  
 

ORDINUL FRAȚILOR MINORI CAPUCINI - CUSTODIA "FERICITUL IEREMIA"
Adresa: B-dul Belvedere 7, cod 601091, mun. Onești, jud. Bacău
Telefon 0234 32 11 00 | Fax 0234 31 50 39