Duminica Învierii Domnului (Paștele)

   
Sensurile Scripturii în Evangheliile duminicale:

Littera gesta docet:

litera ne învață faptele;

Quid credas allegoria:
alegoria, ce trebuie să credem;

Moralis quid agas:
morala, ce trebuie să facem;

Quo tendas anagogia:
anagogia ne arată scopul.
 
   
Litera:  
(In 20,1-9) Magdalena ajunge dis-de-dimineață la mormânt și îl găsește gol; se gândește imediat la un furt al trupului lui Isus, și aleargă imediat la Petru, capul colegiului apostolic. Acesta aleargă, împreună cu Ioan, și găsesc în mormânt numai giulgiurile căzute pe jos iar ștergarul ămpăturit separat. Ioan îi asigură pe cititorii evangheliei sale că în acel moment el și Petru "au înțeles Scriptura", și că el, Ioan, a crezut. Dar Petru? Ioan nu zice nimic, însă credința lui Petru, la fel ca și cea a lui Ioan, a depins de înțelegerea Scripturii. Apoi, Petru și Ioan, "s-au întors din nou la ai lor", mai bogați cu o nouă certitudine: Cristos a înviat "după Scripturi"!  
   
Alegoria:  
Învățătura care apare din "marea alegorie" a începuturilor creștine, este aceea că trebuie să credem mai întâi în Cuvântul lui Dumnezeu, și abia apoi în apariții, deși sunt și acestea foarte importante. Chiar dacă Isus nu ar fi apărut nimănui, apostolii trebuiau să creadă, pentru că Isus le spusese acest lucru în repetate rânduri: "voi învia". Trebuiau să creadă, înainte de toate, în Scripturi, deoarece Isus le spusese evreilor: "Dacă nu credeți în cele scrise de el (de Moise), cum veți crede în cuvintele mele?" (In 5,47).  
   
Se obișnuiește să se spună că Magdalena a vestit apostolilor învierea lui Isus; aceasta este o alegorie pentru a spune că Isus i-a încredințat unei femei prima vestire a Marelui eveniment. Însă, conform evangheliei lui Ioan, Magdalena a vestit - cel puțin în prima vestire - doar furtul trupului lui Isus, admițând că nu știe "unde l-au pus". Astfel, Petru și Ioan - cei dintâi care au înțeles Scriptura - au fost cei care i-au explicat Mariei că Isus a înviat, fără să-l fi văzut încă. În acest caz, celor doi discipoli întorși acasă gânditori, Maria Magdalena le va aduce "confirmarea" învierii, ca urmare a apariției lui Isus în fața ei, care nu înțelesese Scriptura și care - pentru a crede cu adevărat - a avut nevoie să "vadă", cumva ca Toma!  
   
Aceasta înseamnă că credința în Scriptură merge mână în mână cu credința în înviere. Scriptura, reinterpretată în mod adecvat de Isus în cei trei ani ai vieții sale publice, vorbise despre El ca despre Slujitorul lui Jahvé, care trebuia să moară și apoi să învie. Pe drumul Emausului, Isus, în hainele unui călător, le-a explicat celor doi discipoli "nepricepuți", cele referitoare la el (Lc 24,27); și astfel, Paul le va confirma Corintenilor: "V-am transmis, în primul rând, ceea ce am primit și eu: Cristos a murit pentru păcatele noastre, după Scripturi, a fost înmormântat și a înviat a treia zi, după Scripturi, și i s-a arătat lui Chefa" (1Cor 15,3-5).  
   
Morala:  
Cine crede fără să fi văzut este "fericit"! Și totuși, aparițiile lui Isus în prima zi a săptămânii și în următoarele 40 de zile, precum și aparițiile lui Isus, ale Mariei și ale sfinților petrecute pe parcursul a 2000 de ani și recunoscute de Biserică, se luminează reciproc și, în baza Cuvântului Divin, motivează speranța, care trebuie explicată de cei credincioși celor necredincioși, așa cum sugerează Petru: "Fiți gata oricând să dați răspuns oricui vă cere cont de speranța voastră" (1Pt 3,15). Și aceasta devine o obligație morală, de vreme ce Paul exclamă: "Vai mie dacă nu vestesc evanghelia" (1Cor 9,16).
   
Anagogia:  
Nici un om nu se naște din alegere proprie, dar poate muri din alegere proprie, la nivel material și la nivel spiritual. Însă idealul omului nu este moartea, ci viața, în mod deosebit aceea a sufletului. Iar acesta este sensul misterului morții și învierii lui Cristos, semn și garanție a Paștelui veșnic pentru fiecare om!  
   
Fr. Fiorenzo Mastroianni, O.F.M. Cap.   
 
***  
 

ORDINUL FRAȚILOR MINORI CAPUCINI - CUSTODIA "FERICITUL IEREMIA"
Adresa: B-dul Belvedere 7, cod 601091, mun. Onești, jud. Bacău
Telefon 0234 32 11 00 | Fax 0234 31 50 39