Reflecție la Solemnitatea Nașterii Domnului

   
Sensurile Scripturii în Evangheliile duminicale:

Littera gesta docet:

litera ne învață faptele;

Quid credas allegoria:
alegoria, ce trebuie să credem;

Moralis quid agas:
morala, ce trebuie să facem;

Quo tendas anagogia:
anagogia ne arată scopul.
 
   
Litera:  

(Luca 2,1-14): Evanghelistul Luca explică cum s-a petrecut nașterea lui Isus din Maria la Betleem și nu la Nazaret, unde locuia cu Iosif și unde "Cuvântul s-a făcut trup" în sânul său. Maria și Iosif au mers la Betleem, cetatea natală a lui Iosif și a regelui David.

 
   
Alegoria:  
Putem vedea câteva alegorii: 1) călătoria cuplului ales din Nazaret spre Betleem ca o călătorie a naturii umane către "plinirea timpurilor"; 2) refuzul de a-i primi pe Maria și Iosif într-un hotel ca refuzul lumii de a-l primi pe Isus; 3) peștera ca simbol al întoarcerii umanității în sânul matern pentru o renaștere mai autentică; 4) scutecele cu care a fost înfășat Pruncul ca pe niște blocaje ale păcatului, de care a venit să ne elibereze Fiul lui Dumnezeu; 5) ieslea ca simbol al tabernacolului care îl primește pe Cel care se face hrană pentru noi.  
   
Morala:  
Fiecare om care se naște în lume se naște în toată lumea. Tot la fel și Isus, care nu a venit în lume astăzi, adică de Crăciun, ci în ziua întrupării în pântecele Mariei. Duminica trecută am meditat asupra misterului întrupării cuvântului, astăzi reflectăm asupra nașterii sale în formă umană, fără să fi renunțat la forma divină. Dar nu ar fi ciudat să ne întrebăm dacă termenul "întrupare" este cuvântul cel mai potrivit pentru a exprima astăzi evenimentul de la Betleem, sau mai degrabă Nazaret, unde, așa cum spune Ioan, "Cuvântul s-a făcut trup". În sens biblic, trup este echivalentul pentru om, dar în sine întruparea arată coborârea în trup, care reprezintă numai unul din cele două elemente ale omului. De fapt, Isus a avut și un suflet uman, din inteligență și voință, care nu au fost înlocuite de divinitatea Cuvântului. Cuvântul nu s-a coborât doar într-un trup, ci într-un trup integru și perfect, trup și suflet. De aici derivă diferite învățături și norme de comportament pentru noi: 1) Dumnezeu iubește omul întreg, trup, suflet, psiche; tot la fel și noi trebuie să iubim nu numai trupul, frumusețea sa, armonia etc., dar și duhul, inteligența, forța voinței, sentimentele inimii; 2) Dumnezeu stimează enorm pe fiecare om; și s-a coborât nu doar în omul de la Nazaret, ci în fiecare om dispus să se simtă celulă dintr-un Trup mai mare, numit "trupul mistic" al lui Cristos, al cărui suflet este Duhul Sfânt; 3) dacă Dumnezeu stimează și iubește pe orice om, omul întreg, și noi trebuie să ne simțim a fi parte unul din celălalt și trebuie să cultivăm în același fel fiecare element al persoanei noastre; 4) chiar și universul material a fost implicat în vârtejul păcatului strămoșesc și așteaptă mântuirea, începută cu "întruparea" lui Dumnezeu și care va fi dedesăvârșită cu reînnoirea cerului și a pământului; așadar, și universul, creația, intr în planul de mântuire al Creatorului și, prin urmare, acesta trebuie respectat, îmbunătățit, iubit; 5) in fine, așa cum afirmă sfântul Paul, totul este pentru om, omul este pentru Cristos, Cristos este pentru Dumnezeu; 6) în fața presepiului trebuie să spunem: "Ecce Homo", iată Omul-Dumnezeu, care a luat din Maria sângele care se va vărsa la timpul său, dar care va învia; fiecare dintre noi, asemenea acelui Om, se naște pentru a vărsa propriul sânge în viața pământească, cu certitudinea că fiecare crăciun creștin amintește de un paște creștin, adică nașterea fiecărui creștin va conduce la renașterea spre viața adevărată; 7) Crăciun: este pregătit mielul care ia asupra sa păcatele lumii; este pregătit trupul care va deveni Euharistie; este pregătită inima și capul acelui Trup mistic din care vom face parte fiecare dintre noi!   
   
Anagogia:  

Întreaga istorie umană, de la creație până la parusie, este o întreagă anagogie, adică înălțare, pentru că Dumnezeu s-a făcut om pentru ca omul să fie Dumnezeu.

 
   
Fr. Fiorenzo Mastroianni, O.F.M. Cap.   
 
***  
 

ORDINUL FRAȚILOR MINORI CAPUCINI - CUSTODIA "FERICITUL IEREMIA"
Adresa: B-dul Belvedere 7, cod 601091, mun. Onești, jud. Bacău
Telefon 0234 32 11 00 | Fax 0234 31 50 39