Duminica a XII-a de peste an

   
Sensurile Scripturii în Evangheliile duminicale:

Littera gesta docet:

litera ne învață faptele;

Quid credas allegoria:
alegoria, ce trebuie să credem;

Moralis quid agas:
morala, ce trebuie să facem;

Quo tendas anagogia:
anagogia ne arată scopul.
 
   
Litera:  

Marcu 4,35-41: În aceeași zi, după ce s-a înserat, Isus le-a spus discipolilor săi: "Să trecem pe țărmul celălalt!" Și, părăsind mulțimea, l-au luat așa cum era în barcă. Erau și alte bărci cu el. Și a fost o mare furtună, iar valurile izbeau în barcă, încât aproape se umpluse. El dormea în partea dinapoi a bărcii, pe un căpătâi. Atunci l-au trezit și i-au spus: "Învățătorule, nu-ți pasă că pierim?" Ridicându-se, a mustrat vântul și a spus mării: "Potolește-te! Taci!" Și vântul s-a calmat și s-a făcut liniște mare. Atunci le-a spus: "De ce sunteți fricoși? Încă nu aveți credință?" Dar ei au fost cuprinși de teamă mare și spuneau unii către alții: "Cine este, oare, acesta, că și vântul și marea îl ascultă?"

 
   
Alegoria:  
a) seara și noaptea reprezintă momentele obscure ale vieții, când ni se pare că Domnul a uitat de noi;
b) l-au luat pe Domnul în barcă "așa cum era": o alegorie evidentă a tuturor acelora care acceptă să creadă în Isus "așa cum este", Dumnezeu și om, exigent și milostiv, mereu prezent și aparent absent;
c) o "mare furtună" agită barca și o umple de apă: reprezintă toate furtunile spirituale și materiale care ne deseori ne invadează inima și mintea;
d) somnul  liniștit al lui Isus în partea dinapoi a bărcii: Isus era prezent spiritual în partea din față a bărcii pentru a o călăuzi, deși fizic se afla în partea opusă, lăsându-se purtat de barcă; aceasta înseamnă că Domnul călăuzește istoria și totuși se lasă izbit de ceilalți, pentru că știe că - la sfârșit - nu se va întâmpla nimic rău;
e) teama de scufundare sau frica în fața puterilor Domnului: cea dintâi aduce neliniște și poate produce moartea, cea de-a doua produce reverență, umilință, acceptarea lui Isus ca Domn al cerului și al pământului, al dorțelor naturii, al vieții și al morții;
f) "Nu-ți pasă că pierim?": întrebare și comportament care sunt alegorie a miilor de întrebări și al comportamentului nostru atunci când ne simțim în pericol și ne enervăm împotriva Domnului care pare că doarme, dar care, totuși, rămâne unica noastră speranță, și de aceea ne îndreptăm către el, eventual cu o întrebare absurdă sau ofensivă!
g) "Potolește-te! Taci!": cuvinte care sunt alegorie a tuturor intervențiilor lui Dumnezeu în istorie, care în diferite momente pare să vrea să devoreze umanitatea.
 

 

 
Morala:  
Morala fabulei - sau mai bine zis al episodului petrecut în mod istoric - este că discipolii par lipsiți de credință. Morala, sau învățătura conținută în această relatare evanghelică constă în datoria de a avea credință în Isus chiar și în momentele dificile ale vieții; atunci când Isus pare că doarme în spatele bărcii, trebuie să ni-l imaginăm în fața ei, în cabina de comandă, și care ne repetă: "nici un fir de păr de pe capul vostru nu se va pierde".
   
Anagogia:  
Teama îl conduce pe om în jos și către anihilarea personală; credința îl invită să privească în sus, și îl va conduce tot mai sus, către cer, către paradis, către mântuire.  
   
Fr. Fiorenzo Mastroianni, O.F.M. Cap.   
 
***  
 

ORDINUL FRAȚILOR MINORI CAPUCINI - CUSTODIA "FERICITUL IEREMIA"
Adresa: B-dul Belvedere 7, cod 601091, mun. Onești, jud. Bacău
Telefon 0234 32 11 00 | Fax 0234 31 50 39