Solemnitatea Rusaliilor

   
Sensurile Scripturii în Evangheliile duminicale:

Littera gesta docet:

litera ne învață faptele;

Quid credas allegoria:
alegoria, ce trebuie să credem;

Moralis quid agas:
morala, ce trebuie să facem;

Quo tendas anagogia:
anagogia ne arată scopul.
 
   
Litera:  

Ioan 15,26-27;16,12-15: "Când va veni Mângâietorul pe care eu vi-l voi trimite de la Tatăl, Duhul adevărului, care purcede de la Tatăl, el va da mărturie despre mine.  Și voi veți da mărturie, pentru că de la început sunteți cu mine. Mai am multe să vă spun, dar acum nu le puteți purta. Însă, când va veni el, Duhul adevărului vă va călăuzi în tot adevărul, căci nu va vorbi de la sine, ci va spune ceea ce va auzi și vă va vesti lucrurile care vor veni. El mă va glorifica pe mine pentru că dintr-al meu va lua și vă va vesti vouă. Toate câte le are Tatăl sunt ale mele; de aceea v-am spus că ia dintr-al meu și vă va vesti".

 
   
Alegoria:  
Cuvântul "rusalii" nu înseamnă coborârea Duhului Sfânt, ci numai "cincizeci de zile" după Paști- Aastăzi celebrăm acea coborâre a Duhului Sfânt petrecută în mod fastuos la cincizeci de zile după Paști, însă Isus, deja din seara zilei de Paști, suflase asupra apostolilor spunând: "Primiți pe Duhul Sfânt". Evenimentul din seara de Paști conține o alegorie: seara reprezintă sfârșitul unei zile, și devine, astfel, alegorie a unei epoci - aceea a Vechiului Testament - de acum depășită și lăsată în urmă. Și pentru că era și "prima zi a săptămânii", ea este alegoria zorilor unei noi ere, cea creștină, care va fi animată de Duhul Sfânt, la fel ca în momentul creației. În mod clar, a fost o prevestire, deoarece Isus încă nu se întorsese la Tatăl și, după cu el însuși spusese, "dacă nu plec, nu va veni la voi Mângâietorul" (In 16,7); care va veni să ia în stăpânire pământul imediat după înălțarea lui Isus la cer.  
   
Morala:  
Duhul Sfânt este darul Tatălui făcut omenirii ca rod al morții și învierii lui Isus. Coborât asupra lui Isus în ziua Botezului în Iordan, a coborât și asupra apostolilor la Paști și după cincizeci de zile. În același mod coboară asupra oricărui botezat și apoi asupra oricărui miruit, dar și de fiecare dată când se primește un sacrament. După moartea și învierea lui Isus, de fiecare dată când Duhul Sfânt găsește un teren potrivit - ca acela al fecioarei Maria și al omului-Isus - coboară pentru a-l fecunda cu numeroasele sale daruri ale harului. Din cauza fragilității lor, însă, oamenii, au nevoie să se predispună venirii Duhului în ei, prin intermediul ascultării cuvântului lui Dumnezeu, prin botez și mărturisirea propriilor păcate. De aceea, Isus, după ce i-a sfințit pe aspostoli suflând asupra lor Duhul sfințeniei, i-a trimis să sfințească lumea prin predicarea lor și prin administrarea sacramentelor. Cât despre iertarea păcatelor, Miniștrii lui Isus trebuie să evalueze dacă cei în cauză sunt suficient de căiți și dispuși pentru a lupta împotriva răului. În caz contrar, ei nu pot să ierte, ci numai să continue să le ofere iertarea din partea Domnului.
   
Anagogia:  
Starea de păcat este deseori asemănată cu o cădere în noroi și cu un țarc cu animale murdare. Fiul rătăcitor, atunci când a conștientizat starea sa mizerabilă, a zis: "Mă voi ridica". Întors la Tatăl său, a fost așezat din nou pe tronul demnității pierdute. Fericit omul care, în același fel, descoperă starea de păcat, abandonează precarietatea morală și se ridică, asemenea unui porumbel, către albastrul harului.  
   
Fr. Fiorenzo Mastroianni, O.F.M. Cap.   
 
***  
 

ORDINUL FRAȚILOR MINORI CAPUCINI - CUSTODIA "FERICITUL IEREMIA"
Adresa: B-dul Belvedere 7, cod 601091, mun. Onești, jud. Bacău
Telefon 0234 32 11 00 | Fax 0234 31 50 39